Jakie są zasady dobrej sprzedaży?

Jakie są zasady dobrej sprzedaży?

Wracam po krótkiej przerwie z nowymi pomysłami i mam nadzieję, a raczej zakładam, że będę pisać już teraz codziennie. Dzisiaj podejmę temat sprzedaży, a mianowicie zasad, którymi zawsze kierowałam się chcąc sprzedać klientowi dany produkt.

Zasada 1. Zaufanie

Istotnym elementem w sprzedaży jest nawiązanie relacji z naszym klientem czy partnerem biznesowym, któremu proponujemy nasze usługi czy sprzedajemy nasz produkt. Ponieważ znamy produkt, jego jakość i wiemy co chcemy zaproponować uważam, że najważniejszą rzeczą w relacji z potencjalnym klientem jest zaufanie. Dlaczego ono jest tak istotne? Otóż dlatego, że jeżeli będziemy zdawkowo odpowiadać na pytania, nieumiejętnie opisywać produkt, to niestety ale na 100% klient to wyczuje i najprawdopodobniej spotkamy się z jego odmową.

Co wzbudza zaufanie? Dzwoniąc do przyszłego klienta lub spotykając się z nim ważne jest to, jak do niego mówimy, jak się do niego zwracamy. Świadczy o tym nasz głos, dykcja a w przypadku spotkania aparycja lub ubiór. Tak! To jak wyglądamy ma znaczenie! Chyba nie muszę przekonywać, że większe zaufanie i respekt wzbudzi w nas osoba schludnie i elegancko ubrana niż ktoś kto przyjdzie w wytartych jeansach i przepoconej, wyciągniętej koszulce…:-)

Zaufanie to też cecha, która z perspektywy sprzedawcy daje naszemu klientowi do zrozumienia, że nasze usługi i działania są wobec niego w pełni uczciwe, że traktujemy go indywidualnie a do naszej pracy i obowiązków podchodzimy z pełnym zaangażowaniem.

Zasada 2. Wzbudzenie potrzeby

Wzbudzenie potrzeby u klienta często sprawia problem jeśli chcemy sprzedać np. nasze usługi lub produkt przez telefon. Często zdarza się tak, że telemarketer dzwoni do nas z jakieś sieci telefonicznej chcąc zaproponować np. nowy telefon w okazyjnej cenie lub abonament. Sama często łapię się na tym, że dziękuję. Jeśli jest nachalny, bo i tacy się zdarzają zwyczajnie rzucam słuchawką. Dlaczego? Dlatego, że na dany moment nie potrzebuję takiej usługi więc jej nie kupię. Więc jeżeli jesteś sprzedawcą i klient nie chce kupić u Ciebie jakiegoś produktu lub usługi to mu jej nie „wpychaj” na siłę.

Często przeprowadzając rozmowy z klientami też łapałam na tym, że wchodziłam w zdanie chcąc potwierdzić jakąś swoją myśl. BŁĄD! Nie wolno tego robić. Ważną cechą dobrego sprzedawcy jest umiejętność słuchania tego, co mówi do nas klient.

Zasada 3. Znajomość produktu

Trudno jest sprzedawać produkty, o których się nic nie wie. A nawet jeśli tak jest możemy liczyć się z tym, że wielkiego sukcesu raczej nie odniesiemy. Znajomość tego, co sprzedajemy bądź oferujemy, to podstawa udanej transakcji. Najłatwiej sprzedaje się produkty, które osobiście się testuje i do których ma się absolutne przekonanie. Można wtedy wymienić jego zalety, szeroko opowiedzieć o nim klientowi. I ważne, potrafimy w sposób merytoryczny odpowiedzieć na każde zadane nam pytanie.

Zasada 4. Utrzymanie trwałej relacji z klientem

Niezwykle istotna rzecz w biznesie. Dbanie o klienta, który korzysta z naszych usług to podstawa. Kontakt polegający na pytaniu czy usługa naszej firmy spełnia jego oczekiwania? Czy potrzebuje czegoś więcej?A także wsparcie techniczne daje niezwykłe możliwości do dalszej współpracy.